Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC) al UVT, cu sprijinul facultăților UVT, organizează în fiecare an universitar programul de tutorat Peer to Peer Tutoring (P2PT) în Universitatea de Vest din Timișoara, prin intermediul căruia își propune să ofere studenților UVT din anul I al studiilor universitare de licență servicii de asistență educațională și de dezvoltare a carierei, cu focus pe integrarea acestora în mediul universitare cu sprijinul colegilor din anii mai mari.
Tutoratul este o activitate formală care are în vedere stabilirea unei relații între o persoană mai experimentată și informată și una mai puțin experimentată și informată, prima având un rol suportiv și de facilitare a dezvoltării personale și în carieră a celei de-a doua. Peer-tutoringul este o formă particulară de tutorat, care se realizează „de la egal la egal”, între persoane ce aparțin aceluiași grup social și dețin un statut profesional similar. În învățământul universitar, peer-tutoringul este un program de intervenție psihopedagogică în cadrul cărora studenții din an mai mari oferă sprijin academic și social studenților din anii mai mici.
Obiectivul general al activității de peer tutoring este de a facilita învățarea și adaptarea la mediul academic a studenților tutorați. Scopul implementării programului Peer to Peer Tutoring în Universitatea de Vest din Timișoara este de a-i ajuta pe studenții din anul I al ciclului de studii universitare de licență să se acomodeze mai ușor la mediul universitar, de a le furniza informații utile cu privire regulamentele și procedurile prezente în UVT sau la facultatea la care studiază, de a-i ajuta să se acomodeze la viața în cămin, de a le facilita comunicarea cu colegii și cu cadrele didactice, de a le susține motivația pentru studii, de a le oferi sprijin, de a le dezvolta independența în învățare etc. Acest lucru le poate oferi bobocilor o tranziție mai ușoară de la mediu școlar preuniversitar la cel universitar, o mai bună adaptare la cerințele academice și statul autonom de student, șanse mai mari de performanțe școlare, un risc mai scăzut de abandon școlar, o dezvoltare personală, socială și profesională armonioasă – premisele dezvoltării unei cariere de succes.
Scurtă descriere a principalilor actori implicați în acest program:
- Studentul-tutore: este student la un program de studii universitare de licență (anul II, III, IV), masterat sau doctorat care, în cadrul programului, în regim de voluntariat, va tutora un grup între 5-30 de studenți din anul I al ciclului de studii universitare de licență. Studentul tutore are misiunea de a-și ajuta colegii să își dezvolte competențele personale și de învățare necesare pentru a-și îndeplini obiectivele academice.
- Studentul tutore coordonator: este un student care a avut rezultate bune într-un un program de tutorat anterior sau în alte activități de voluntariat, are rezultate academice bune, deține competențe organizaționale/de management și poate coordona și monitoriza activitatea altor studenți tutori.
- Studentul tutorat: este studentul din anul I al ciclului de studii universitare de licență care beneficiază de activități specifice de peer-tutoring pentru o adaptare mai bună la mediul academic și viața de student.
- Cadrul didactic responsabil de programul de tutorat la nivel de facultate: este un cadru didactic desemnat de conducerea facultății pentru a asigura buna desfășurare a programului de tutorat și peer-tutoring la nivelul facultății. Acesta colaborează cu coordonatorul de program de la Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră (CCOC), se implică în procesul de selecție a studenților tutori, se ocupă de distribuirea listelor cu studenții tutori către tutorii de an și de evaluarea finală a studenților tutori și coordonatori.
- Tutorele de an: este cadrul didactic desemnat pentru a asigura suport și îndrumare studenților dintr-un anumit an și program de studii universitare.
Pentru a-și putea îndeplini corespunzător rolurile, studenții-tutori și studenții-coordonatori vor trebui să își dezvolte anumite competențe de bază, să își însușească anumite cunoștințe, metode și mijloace specifice activității de tutorat. În acest sens, Programul Peer to Peer Tutoring (P2PT) are prevăzute 5 sesiuni de formare: 4 module de formare inițială (1. Peer-tutoring-ul. Rolul studentului tutore. Sarcini specifice, 2. Dezvoltarea abilităților de învățare, 3. Dezvoltarea abilităților sociale, 4. Regulamente și proceduri UVT) și un modul de dezvoltare a aprofundare (5. Activități specifice de peer-tutoring. Exerciții și aplicații).
Realizarea de activități de tutorat individuale și de grup, comunicarea online cu studenții tutorați, oferirea de suport în rezolvarea unor probleme administrative sau sociale, facilitarea unor întâlniri sociale între studenți sunt doar câteva dintre activitățile pe care studenții tutori le vor desfășura în cadrul acestui program. Studenții tutori coordonatori le vor oferii suport desfășurarea acestor activități, vor monitoriza implementarea acestora și vor media legătura cu coordonatorul CCOC.
Activitatea de voluntariat a studenților-tutori va fi raportată periodic coordonatorului de program din cadrul Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UVT. Atât studenții-tutori, cât și studenții-coordonatori vor întocmi 2 rapoarte de evaluare. În condițiile în care aceștia au desfășurat, până la data încheierii programului, un total de cel puțin 60 de ore voluntariat, vor fi evaluați în sesiunea A-I de cadrul didactic responsabil de program la nivel de facultate/program de studii. Evaluarea activității studenților tutori se va nota cu calificativul admis/respins, conform Regulamentului privind acordarea de credite pentru activitatea de voluntariat din UVT. În condițiile acordării calificativului admis, studenții tutori vor beneficia de 2 credite de studii transferabile adiționale, corespunzătoare disciplinei facultative Voluntariat, cuprinsă în planul de învățământ al tuturor programelor de studii universitare de licență și de masterat din UVT. Programul Peer to Peer Tutoring se desfășoară doar în semestrul I al anului universitar. De asemenea, studenții care au acumulat cel puțin 60 de ore de activitate, vor beneficia, la finalul contractului, de eliberarea unui certificat de voluntariat.